Odgovor na pitanje da li će eSportovi postati popularniji od tradicionalnih sportova je do pre nekoliko godina bio nepredvidiv. Međutim, danas možemo da kažemo da je eSport na dobrom putu da to učini. 

Ukoliko se osvrnemo unazad, shvatićemo da je eSport stigao praktično niotkuda i da je sasvim neočekivano postao globalna senzacija. Ideja o takmičarskom igranju je počela da dobija na snazi 2012. godine, ali je njena popularnost naglo porasla u poslednjih deset godina. S obzirom na to da tehnologija neprestano napreduje, a da video-igre postaju još impresivnije i zahtevnije, sva je prilika da će ova industrija tek doživeti svoj procvat. 

Ukoliko ozbiljno sagledamo napredovanje, jasno je zašto se mnogi pitaju da li će eSportovi postati popularniji od tradicionalnih sportova. Kako stvari stoje, do kraja decenije bi sektor eSporta zaista mogao da pretekne tradicionalnu sportsku industriju.

Da li će eSportovi postati popularniji od tradicionalnih sportova – spremni da izađu na crtu

Mlađe generacije govore o jednom od najboljih eSport igrača sa Balkana Nikoli “NiKo” Kovaču kao da je Lebron Džejms (LeBron James) ili Tom Brejdi (Tom Brady). Fanovi analiziraju svaki potez ovog kanteraša, prate njegovu statistiku i oponašaju njegovu taktiku i poteze dok sanjaju da postanu konkurentni igrači poput njega. 

Upravo ovo govori u prilog tome da takmičarska scena igara može da se dopadne mnogo široj bazi fanova od tradicionalnih sportova na duge staze jer postoje neograničene mogućnosti kada je u pitanju sadržaj. Na primer, ako igračima i gledaocima dosadi određeni naslov, programeri mogu da ga promene, dodaju novi sadržaj ili kreiraju novi naslov na koji će moći da se fokusiraju i profesionalci i amateri.  

Pored toga, takmičarske igre su takođe pristupačnije od tradicionalnih sportova. Nielsen je 2018. godine otkrio da 162 miliona ljudi u SAD poseduje konzolu, što je otprilike polovina stanovništva. Stoga je veća verovatnoća da će se oni koji žive daleko od terena za bejzbol ili fudbal okrenuti igranju video-igara kao načinu da zadovolje svoje takmičarske instinkte. U međuvremenu, mnogi programeri rade na poboljšanju igranja u Cloudu, što znači da su igrači povezani bolje nego ikada! 

Gledanost i pregled tržišta

Zahvaljujući svojoj prirodi, gledanost eSporta raste iz godine u godinu i upravo ga to čini velikim rivalom tradicionalnih sportova. League of Legends finale šampionata koje se održalo 2020. godine pratilo je preko 1,002,000 gledalaca. Samim tim, eSport takmičenje je nadjačalo sve sportske događaje osim Super Bowl-a. Da li vam ovaj podatak daje odgovor na pitanje da li će eSportovi postati popularniji od tradicionalnih sportova? 

Ukoliko ste imalo upućeni u eSport, znate da se svaki veliki eSport turnir prenosi na Tviču ili zvaničnim Jutjub kanalima. Od ne tako davne 2016. godine, Tvič (Twithch) ima preko 100 miliona gledalaca mesečno, a zapanjujuće je da se gledanost sve više povećava. U prilog potvrdi da eSport postaje popularniji od tradicionalnih sportova govori i činjenica da eSport trenutno ima više gledalaca od NFL-a, što ga čini rudnikom zlata za oglašavanje. 

Esport je nesumnjivo pronašao put do publike. Programeri video-igara kao i emiteri eSporta takmiče se sa tradicionalnim sportovima za istu željenu demografsku kategoriju, koja je uzrasta od 18 do 34 godine. Ova publika čini 73% gledalaca eSporta. 

Da bi sledili ovu starosnu grupu, programeri igara pozajmljuju taktike iz sportske industrije. Oni osnivaju konkurentske lige, poput lige Overwatch, za koje ljudi mogu da navijaju.

Drugi programeri ulažu velike novčane nagrade u vodeća takmičenja. U prilog tome govore eSport turniri sa najvećim nagradnim fondovima, poput The International turnira. 

Ekonomiju eSporta ne smemo zanemariti

Globalna ekonomija eSporta ima godišnji rast od 41,3%. Brendovi troše milione dolara na oglašavanje, sponzorstvo i medijska prava. Dodatno, novac se ulaže u eSport industriju industriju kroz partnerske ugovore sa organizatorima. Investicije u brend su se udvostručile do 2020. godine, tako da je time ukupno tržište povećano na preko 1,5 milijardi dolara.

U tradicionalnim sportovima, ukupan prihod po navijaču je ključni pokazatelj koliko je sport “monetizovan“. On obuhvata sve tokove prihoda, uključujući medijska prava i sponzorstva. Na osnovu očekivanja publike i prihoda, u eSportu je u 2017. godini prosečan prihod po fanu iznosio 3,64 dolara. 

Kako eSport industrija sazreva i uključuje sve veći broj lokalnih događaja, liga i ugovora o medijskim pravima, ovaj prihod je do 2020. godine porastao na 5,20 dolara. Iako je visina ovog prihoda još uvek malo niža od košarke ili NFL-a, na dobrom je putu da ih stigne, pa i prestigne. 

Debata kojoj nema kraja

Debata o tome da li su eSportovi zapravo sportovi ne jenjava. Poput profesionalnih sportista, i eSport igrači provode veliku količinu vremena razvijajući nove veštine koje će im pomoći da se što bolje plasiraju na takmičenjima. Igrači stalno prolaze kroz strategije za borbu, ali i različite scenarije sa kojima se mogu susresti u igri. 

Pored toga, igrači moraju da imaju brze reakcije i sposobnost da drže korak sa tempom akcije. Zato je fitnes rutina eSport igračima neophodna. Jasno vam je da i u ovom segmentu eSport u stopu prati tradicionalne sportove. Pitanje koje se sledeće nameće je: 

Da li će eSportovi postati popularniji od tradicionalnih sportova?

Budućnost poslovanja eSporta može uključivati oponašanje strukture tradicionalnih sportova. Predviđa se da će eSport razviti upravljačka tela kao što su FIFA ili NFL, koristeći “investitore koji su mnogo pametniji i iskusniji u tradicionalnim sportskim franšizama i medijskim poslovima“. 

Pored toga, ponašanje fanova eSporta pri gledanju, posebno u okruženjima bogatim podacima kao što je strimovanje, može pomoći u kreiranju optimizovanog oglašavanja.

Analitika podataka i veštačka inteligencija mogu da promene način na koji se igraju eSport igre. Istraživačka laboratorija Elona Maska OpenAI takmičila se protiv “Dota 2“ profesionalaca i zamalo pobedila, što sugeriše da igrači u odnosu na računare mogu predstavljati zanimljivu konkurenciju u budućnosti.

Dakle, da li će eSportovi postati popularniji od tradicionalnih sportova? Po svemu sudeći, da, pogotovo jer se procenjuje da bi prihodi od eSporta mogli da nadmaše prihode od tradicionalnih sportova do kraja decenije. 

Ukoliko želite da budete u toku sa najnovijim dešavanjima u svetu eSporta, pridružite se Meridianovom discord kanalu, na kojem možete pronaći sve što vas zanima.

S druge strane, ukoliko više uživate u klađenju na eSport, posetite Meridianovu onlajn kladionicu i pronađite kvote baš po svojoj meri.