Nije tajna da živimo u zlatnom dobu eSporta. Poput profesionalnog rvanja osamdesetih, rep muzike dvedesetih i online igara u dvehiljaditim, eSport je konačno prešao iz underground pokreta u popularnu kulturu tokom protekle decenije. Upravo zato, vrlo često se postavlja pitanje koliko vredi eSport industrija. 

Iako ima pojedinaca koji smatraju da je budućnost ove industrije i te kako neizvesna, ukoliko se oslonimo na podatke i istraživanja, dolazimo do zaključka da eSportu tek predstoje zlatna vremena! 

Pre nego što raščlanimo i odgonetnemo koliko vredi industrija eSporta, moramo se osvrnuti na sledeće – u pitanju je industrija koja raste brže nego ikad i vredi milione, tačnije, njena vrednost će se vrlo brzo procenjivati u milijardama!  

Kompanije, eSport timovi, pa čak i igrači, vrede milione. Igre koje se igraju na eSport turnirima takođe vrede milione. Neki tvrde da bi potencijalna vrednost eSporta jednog dana mogla da nadmaši vrednost nekih od najpopularnijih tradicionalnih sportova kao što su fudbal, košarka i boks.

Za milenijumske generacije i one mlađe od njih prirodno je igrati i biti fan, a za one koji su dovoljno stari sasvim je normalno kladiti se na eSport.  Dakle, koja je neto vrednost eSporta? 

Koliko vredi industrija eSporta – vrednost koja svakodnevno raste

Budimo realni, sveukupnoj proceni industrije eSporta je prilično teško pristupiti. Industrija uključuje prilično široka područja, poput striminga, samog učešća u igrama, kao i povezanih brendova. Međutim, svake godine se objavi nekoliko pristojnih procena neto vrednosti eSporta na celom tržištu. Ali, to na stranu, i bez procena imamo prilike da svedočimo globalnom rastu tržišta eSporta.

Ovo tržište je zabeležilo ogroman rast u 2020. godini sa povećanjem od 15% u odnosu na prethodnu godinu. Pored toga, procena za 2021. godinu predviđen je rast od 14,5% na godišnjem nivou i tako je i bilo. U sam iznos uključen je prihod i od medijskih prava i sponzorstava kao i prava na emitovanje. U 2022. godini, globalno tržište eSporta procenjeno je na nešto više od 1,38 milijardi dolara.

Esport u 2022. godini

Kao i većina industrija, ni eSport nije ostao imun na efekte kao i posledice koronavirusa. Međutim, za razliku od tradicionalnih sportova, on je bio u boljoj poziciji, te se samim tim bolje i nosio sa njima. Iako su brojni turniri otkazani, online turniri su doživeli procvat, te je gledanost istih porasla sa  215,3 na 220,5 miliona posvećenih obožavalaca.

Čak i kada su se ponovo počeli održavati događaji uživo, brojke o gledanosti su ostale impresivne pokazujući da je povećano interesovanje bilo ipak više od prolaznog hira. Prihodi od sponzorstava na događajima uživo i dalje su visoki, iako je lično prisustvo fluktuiralo.

Pred kraj 2021. godine izgledalo je da se stvari vraćaju u normalu. Iako je ponovno rasplamsavanje koronavirusa vratilo nekoliko događaja na mrežu, eSport se definitivno i više nego vraća u punoj snazi u 2022. godini.

Mobilne igre sa eSport scenom postaju dominantne

Da bismo tačno utvrdili koliko vredi industrija eSporta, moramo uzeti u obzir i mobilne igre sa eSport scenom

Mobilni uređaji kao što su tableti i pametni telefoni predstavljaju budućnost eSporta. Iako je igranje na konzolama još uvek u velikoj meri tržišna niša, većina potrošača svakodnevno koristi mobilni uređaj sa Android ili iOS operativnim sistemom. Ako želimo da smanjimo barijere za ulazak u eSport i učinimo industriju dostupnijom svima, treba da razumemo da je mobilno igranje video-igara put budućnosti.

Mobilne igre su popularnije od igara na konzolama i računarima zajedno, što predstavlja 57% globalnog tržišta igara od 173 milijarde dolara. Postoje dva ključna izvoda iz ovih podataka.

Prvo, kompanije za eSport orijentisane na mobilne uređaje i programeri imaju dužu stazu rasta od onih koje su privlačne isključivoPC igračima i igračima na konzolama. Drugo, eSport industrija u celini predstavlja manje od jednog procenta celokupnog tržišta igara. Stoga, eSport ima mnogo potencijalnog tržišnog udela koji može da dobije u godinama koje dolaze.

Još jedna oblast u kojoj eSport beleži veliki rast jesu kriptovalute koje postoje već neko vreme. Sada možete da koristite kriptovalute za kupovinu robe koja je povezana sa eSportom. Zahvaljujući kriptovalutama, možete da prisustvujete događajima, a čak možete i da se kladite kriptovalutama

Čitavi eSport timovi su prešli na kripto kao primarni način vođenja svog poslovanja. U pitanju je oblast u kojoj ima puno prostora za rast. Biće zanimljivo videti kako će kriptovaluta nastaviti da utiče na neto vrednost esporta u budućnosti.

Rast evropskog tržišta

Tržište Azije i Pacifika (APAC) najveće je u industriji eSporta, koje čini 57% globalne gledanosti eSporta u 2019. godini i dom je ogromnom broju gejmera (čak 1,5 milijardi). Nasuprot tome, evropsko tržište je daleko manje zasićeno i dom je mnogih gejmera koji tek treba da se uključe u eSport. Ukupno, Evropa ima udeo od oko 138 miliona dolara u globalnim prihodima od eSporta.

Verujemo da kompanije koje ciljaju na evropsko tržište eSporta mogu imati potencijal za održivi dugoročni rast s obzirom na trenutno stanje razvoja industrije u ovim regionima.

Ovde je važno spomenuti i klađenje na eSport, koje je jedan od nedavnih potencijalnih izvora prihoda u eSportu. Buduća partnerstva između kompanija za eSport i kladioničara mogla bi omogućiti industriji da kontroliše i reguliše eSport klađenje odgovorno, obuzda sivo tržište i donese značajne nove prihode za industriju.

Dakle, koliko vredi industrija eSporta? Mnogo! I definitivno se neće zadržati na tome! 

Ukoliko želite da uvek budete u toku sa dešavanjima na eSport sceni, pridružite se Meridianovom discord kanalu, a ako vas više zanima klađenje na eSportove, posetite Meridianovu online kladionicu i proverite šta smo sve za vas pripremili!