Svi znamo da je fitnes rutina presudna kako za fizičko tako i za mentalno zdravlje svih nas! Međutim, fitnes rutina za esport igrače je nezaobilazna, koliko god vama ovo delovalo smešno i nemoguće. 

Većina ljudi esport igrače vidi kao asocijalne, lenje i van forme. Ovo zaista nema veze sa istinom (iako uvek ima izuzetaka). Znate, posao gejmera ne ogleda se samo u tome da satima sede ispred ekrana računara i u nedogled pritiskaju komande. Posao gejmera je i da bude mentalno i fizički spreman kako bi postigao dobre rezultate. A do dobrih rezultata može da se stigne samo pridržavanjem stroge fitnes rutine. 

Zašto i koliko je bitna fitnes rutina za esport igrače?

Prosečni profesionalni igrači vežbaju najmanje 50 sati nedeljno. To znači da će njihovo telo biti prinuđeno da se podvrgne mnogim aktivnostima koje mogu izazvati bol, pa čak i povrede. 

Pošto profesionalni esport igrači i timovi odlično zarađuju, normalno je da osećaju svakodnevni pritisak jer ulažu i poslednji atom snage kako bi uspeli da izdominiraju na esport turnirima sa najvećim nagradnim fondovima. To može dodatno uticati na mentalno stanje igrača. Upravo je zato održavanje fizičke i mentalne kondicije ključno za uspeh u esportu! 

Mnogi vrhunski timovi i igrači postavili su režime fizičkog treninga i specifične zahteve za ishranu, a sa esport igrama koje obično zahtevaju brze reakcije i jake mentalne veštine, važno je da se igrač brine o sebi.

Evo kako zapravo izgleda fitnes rutina mnogih perspektivnih esport igrača:

Vežbe za jačanje ruku i zglobova

Jedna od najčešćih povreda koja pogađa gotovo sve profesionlane esport igrače je povreda iliti sindrom karpalnog tunela. Nažalost, ovaj sindrom često može da stopira, pa čak i uništi esport karijeru. Šta zapravo izaziva pojavu ove boljke? Uvećanje ili upala tetiva u ručnom zglobu, prilikom čega se karpalni prostor sužava, te dolazi do pritiska na nerv. 

Tegobe koje se javljaju su: 

  • Utrnulost
  • Trenje
  • Bockanje
  • Bol
  • Smanjen osećaj za dodir

Stradaju palac, kažiprst, srednji prst i deo domalog prsta a oni su i te kako neophodni za igranje video-igara. 

Kako bi se ovo izbeglo, esport igrači rade vežbe poput pomeranja zglobova ukrug, savijanja prstiju i istezanja i to minimum jedan sat dnevno. 

Vežbe za jačanje celog tela

Iako vam je možda teško da poverujete u ovo, znajte da su brojne studije dokazale da vrsta fizičkog napora kakva se viđa u esportu ne može da se meri ni sa jednim drugim sportom. Studije su pokazale da se količina hormona stresa, kortizola, koja prolazi kroz igrače tokom takmičenja poklapa sa onim kod vozača trkačkih automobila. 

Pored toga, esport igrači neretko dostignu oko 160-180 otkucaja srca u minuti. Da bi se sprečila neželjena stanja, fitnes rutina za esport igrače “nameće” minimum 60 minuta svakodnevne fizičke aktivnosti. Tu spada vožnja bicikla, trčanje ili igranje fudbala ili košarke. Pored toga, esport igračima se toplo preporučuje da tri puta nedeljno odlaze u teretanu. Vežbe koje su obavezne su sklekovi, skokovi, trčanje. 

Poboljšanje držanja tokom igre – nezaobilazna fitnes rutina za esport igrače 

Ne moramo biti profesionalci da bismo znali da je najveći problem pogrbljeno sedenje za računarom. Možda to nama ne stvara dodatne nevolje (sem bola u leđima), ali profesionalnim esport igračima pogrbljenost otežava pravilno držanje iliti poravnanje ruku i zlobova. 

Možda vam deluje smešno što i ovo spada pod fitnes rutinu, ali kako i ne bi kada i sedenje morate da vežbate – igrači poravnavaju leđa i tako sede minimum 15 minuta ukoliko ne mogu da izdrže duže. 

Povijena leđa mogu izazvati probleme sa drugim mišićima kao i probleme sa varenjem, stoga je veoma bitno da se na ovo pazi. 

Izbalansirana ishrana i hidratacija su ključne 

Iako igranje video-igara i brza hrana idu ruku pod ruku, fitnes rutina za esport igrače izričito naglašava da je zdrava i uravnotežena ishrana ključna za poboljšanje performansi

Postoje stotine različitih ishrana, ali ono što se svima, pa i esport igračima savetuje je da:

  • Ne preskaču doručak 
  • Jedu pet porcija voća i povrća dnevno
  • Smanje unos soli, šećera i zasićenih masti 
  • Ugljene hidrate svedu na minimum
  • Piju mnogo tečnosti – minimum 2l vode dnevno 
  • U ishranu uvrste ribu dva puta nedeljno
  • Jedu mahuranke, jaja i kuvano i dinstano meso (nikako prženo) 
  • Koriste mlečne proizvode sa manjim procentom masti
  • Sokovi, gazirana pića i alkohol se zaobilaze u širokom luku

Savet nutricionista za esport igrače je da između obroka ili užine i vežbanja prođe 4 sata, kako bi telo imalo vremena da svari hranu i obnovi energiju.

Što se hidratacije tiče, Red Bull jeste sponzorisao esport turnire, ali preporuka je da se ovakva pića zaobilaze. I previše kafe može škoditi igračima, pogotovo energetska pića. 

Zato je voda nezaobilazni čarobni napitak za pravilnu fitnes rutinu za esport igrače. Znate li da čak i smanjenje nivoa hidratacije za 5% može dovesti do smanjenja nivoa energije za trećinu? Upravo zato igrači unose mnogo vode kako bi pored hidratacije povećali i koncentraciju i nivo energije. 

San je neophodan za kondiciju profesionalnih esport igrača

Većina profesionalnih esport igrača igra tokom noći. S obzirom na to da je sve oko njih mračno, a ekran računara emituje svetlost, ista ta svetlost utiče na cirkadijalni ritam tela, zbog čega je nesanica česta

Ono na čemu fitnes rutina za esport igrače insistira je da se sat vremena pre nego što odu na spavanje igrači odvoje od ekrana. 

Dobar i kvalitetan san je važan jer može smanjiti umor, razdražljivost i nedostatak fokusa, a može smanjiti i rizik od gojaznosti, srčanih bolesti i dijabetesa.

Mentalna kondicija je neophodna 

Na kraju, moramo samo da pomenemo činjenicu da se mentalno zdravlje takođe mora uzeti u obzir kada je celokupna kondicija esport igrača u pitanju. Verujemo da ste imali prilike da čujete teške priče o profesionalnim igračima koji su se slomili pod ogromnim pritiskom. Većina neće osetiti ovakav pritisak, ali svi su podložni stresu koji se vremenom može nagomilati.

Zato je razgovor sa prijateljima ili stručnim licem neophodan, kao i uravnotežen način života. 

Ukoliko ste ikada poželeli da se pridružite esport timu, znajte da vam uspeh neće doneti samo savršeno igranje već i fitnes rutina koja je neophodna ukoliko želite da postignete vrhunske rezultate.

Ukoliko vas ovakve i slične teme zanimaju, discord serveri poput Meridianovog discord servera mogu vam pomoći da saznate sve što vas zanima, a da je vezano za esport. A ukoliko više volite da se kladite na esport, posetite Meridianov onlajn kazino i dajte sebi priliku da uživate u svemu što vam nudi!