Doping u sportu već je odavno dobro poznat problem. Svaka profesionalna liga ima jasne propise i kazne kada se pravila krše. Ali šta kada se pojavi doping u esportu? Da li i šta esport udruženja zabranjuju i kako stati na put ne samo doping supstancama već i upotrebi simulacionih programa za poboljšanje performansi? 

Doping u esportu – vrh ledenog brega?

Kada je velika količina novca u opticaju, svako se trudi da prevaziđe konkurenciju na ovaj ili onaj način. U tradicionalnim sportovima tome svedoče brojni doping skandali kao i takozvana “steroidna era” u bejzbol Major ligi koja se desila pre 15 godina. Sada kada esport postaje sve rasprostanjeniji oblik zabave i zanimanja, čini se da i ova industrija prolazi kroz sličan problem. 

Iako esport još nije priznat kao sport, sličnosti sa tradicionalnim sportovima nisu ograničene na emocije, popularnost i poslovni rast. I tradicionalni sport, a sada i esport se bore sa dopingom! U esportu, to uključuje “e-doping“, tj. manipulaciju ishodom igre u odnosu na pravila fer igre koja povećavaju šanse za pobedu datom igraču. Koliko je zakon pripremljen za ovo i šta organizatori esport turnira mogu da učine da se zaštite od ovakvih prevara? Još je teško doneti zaključak! 

Tradicionalni i digitalni doping u esportu

Doping u esportu ima mnogo lica. Neke od njegovih varijacija podsećaju na tradicionalni doping, dok druge postoje samo u onlajn prostoru.

Odmah da otklonimo sve nedoumice – i esport igrači, poput fudbalera, mogu koristiti lekove kako bi poboljšali svoju igru. Doping u esportu ima za cilj da utiče i na intelektualnu efikasnost, ne samo na fizičku spremnost. Koncentracija, brze reakcije kao i smanjeni umor neke su od glavnih stvari zbog kojih će se esport igrači okrenuti dopingu. 

Adderall i Ritalin su lekovi koji se najčešće koriste u ove svrhe. Ovaj dvojac se smatra lekovima koji poboljšavaju performanse ali utiču i na koncentraciju i veštine. Koliko ova dva leka imaju efekta prilično je diskutabilno, s obzirom na to da igrači i dalje moraju da poseduju veštinu u igri koju igraju. Na kraju krajeva, one nisu magične pilule. S druge strane, korišćenje Adderalla i Ritalina nesumnjivo daje prednost!

A šta je sa digitalnim dopingom? Jednako je opasan kao i tradicionalni. Naime, hakovanjem osnovnog softvera igre kako bi se promenio njen izvorni kod, igrač preuzima kontrolu nad programom kako bi odredio pobednika. Dakle, korišćenje algoritama za poboljšanje performansi da bi se stekla konkurentska prednost u esport takmičenju takođe spada u vrstu dopinga u esportu i neprihvatljiva je! Ova vrsta nesportskog ponašanja može da naruši ekonomska autorska prava i čini počinitelje labilnim u očima zakona.

Kako sprečiti upotrebu dopinga u esportu?

Prvi put se doping u esportu shvatio ozbiljno 2015. godine nakon što je Kory „SEMPHIS“ Friesen, poznati igrač Counter-Strike: Global Offensive-a priznao da su on i njegov tim, Cloud9, uzeli Adderall pre turnira. Ovaj skandal je pokrenuo brojna pitanja i doveo do toga da je Elektronska sportska liga (ESL) uvela antidoping mere

S obzirom na to da je esport podeljen na više liga i organizatora, od kojih mnogi zatvaraju oči kada je doping u esportu u pitanju, ovaj problem je i dalje široko rasprostranjen.

Zloupotreba droga među esport igračima je i dalje javna tajna. Ne može se reći da nije bilo pomaka u rešavanju ovog problema, ali izgleda da to nije dovoljno. 

Komisija za integritet esporta (ESIC) osnovana je da se bavi ovim pitanjem, ali i pored toga ovaj problem nije lako rešiv. Postoji više razloga za to. Naime, cena skrininga za upotrebu Adderalla otežava ideju o sprovođenju obaveznih testova na lekove. Za velike lige to nije problem, ali šta je sa manjim ligama koje nemaju da izdvoje 40.000 dolara na godišnjem nivou za testove? Zahtevanje testiranja od strane organizatora turnira stavilo bi ogroman finansijski teret na manje lige koje neće moći da podnesu isti. 

Sve navedeno važi za turnire koji se održavaju uživo! A šta je sa onlajn turnirima? Tu se javlja još veći problem, jer nema načina da se testiraju svi!

S obzirom na to da doping u esportu predstavlja kršenje moralnih principa, ali ne nužno i zakonskih, esport kompanije, a posebno organizatori turnira, moraju da donesu odgovarajuća pravila i propise. 

Stvaranje efikasne procedure i sistema može značajno pomoći ne samo u tekućim slučajevima kršenja već i u sprečavanju budućih incidenata. Preduzimanje jasnih koraka ka čistijoj i konkurentnijoj esport sceni pomoglo bi da se zaštiti reputacija brenda mnogih esport kompanija i organizatora turnira i očuva integritet ove industrije.

Ukoliko vas je ova tema zainteresovala i ukoliko želite da se više informišete o esportu, pridružite se Meridianovom discord kanalu gde ćete naći sve što vas zanima o najpopularnijim esportovima.

A ukoliko želite se kladite na omiljene esport timove uz najbolje kvote u Srbiji, posetite Meridianovu onlajn kladionicu gde vas čeka pregršt ponuda iz sveta esporta!