Pet eSportova koji nikada nisu zaživeli
Esport, ili elektronski sport, jeste oblast takmičenja u video-igrama koja je doživela značajan rast i popularnost u poslednjih nekoliko decenija. Mnogi eSportovi su se proslavili i proširili širom sveta, privlačeći ogroman broj igrača i gledalaca.
Sada su eSportovi i postali redovan deo ponude raznih kladionica, a postoje čak i esport kladionice u kojima se možete kladiti isključivo i samo na eSportove. To samo dodatno pokazuje njihovu popularnost, rasprostranjenost, ali i mnogobrojnost. Neki od njih su mnogo više popularni i svima poznati, dok neki i nisu baš tako česti. Ako niste znali, sad znate da se možete kladiti na eSportove.
Ova industrija stalno raste. Postoji veliki broj takmičenja, a i veliki broj timova koji se bave eSportom i zarađuju od toga. Međutim, postoji pet eSportova koji nikada nisu zaživeli, uprkos njihovom potencijalu. Dobili su epitet propali eSportovi.
Teško je izdvojiti se na tržištu i u industriji koja ima toliko raznovrsnog sadržaja da ponudi svojim igračima i obožavaocima. U nastavku teksta možete pronaći i pročitati nešto o tim eSportovima i njihovoj propasti uprkos silnom potencijalu koji su imali.
Heroes of the Storm (HotS)
Heroes of the Storm je Blizzardov eSport, koji je lansiran 2015. godine. Ova igra je bila kombinacija herojskog pucanja i timske strategije, sa likovima iz Blizzardovih poznatih franšiza, kao što su Warcraft, StarCraft i Diablo. Iako je HotS privukao pažnju i imao solidnu igračku bazu, nije uspeo da dostigne popularnost drugih MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) igara, poput League of Legends i Dota 2. Blizzard je smanjio podršku za scenu eSporta HotS 2018. godine, što je dovelo do smanjenja interesovanja i daljeg opadanja popularnosti igre.
Ovaj neuspeh je dosta čudan, s obzirom na postojanje likova koji dolaze iz najpoznatijih franšiza. Uglavnom takav potez veoma često garantuje uspeh, jer se više franšiza stapa u jednu, pa se pojedini igrači zainteresuju za neku od njih i u startu se dobije određena interesna grupa.
Quake Champions
Quake Champions je pucačina iz prvog lica koju je razvio id Software. Ovaj naslov je predstavljao naslednika legendarnog Quake serijala, koji je u svoje vreme bio vrlo popularan u eSportu. Quake Champions je pokušao da se vrati na scenu kao kompetitivni eSport, ali nije uspeo da privuče širu publiku i igračku bazu. Problemi sa marketingom, nedostatak konstantnih ažuriranja i jaka konkurencija u FPS žanru su doprineli neuspehu Quake Champions-a kao eSporta.
Ovde je više faktora uticalo na neuspeh, ali najdominantniji među njima je loš ili nepostojeći marketing, koji je ipak bitan za pokretanje bilo kakvog bizinisa, a pogotovo za ovu industriju koja ima svakako veliku konkurenciju, kojem god žanru da pripada naslov.
Infinite Crisis
Infinite Crisis je MOBA naslov, zasnovan na DC stripovima, koji je razvila Turbine Entertainment. Igra je ponudila jedinstvenu perspektivu sa poznatim superherojima i negativcima iz DC univerzuma. Iako je privukla pažnju DC fanova, Infinite Crisis nije uspela da se izbori sa jakom konkurencijom na MOBA sceni, kojom su dominirali League of Legends i Dota 2. Kao rezultat toga, Turbine Entertainment je obustavio razvoj i podršku za Infinite Crisis, a igra je zvanično zatvorena 2015. godine.
Ova igra je bila otvorena od 2013. do 2015. godine u beta verziji i bila je aktuelna manje od pola godine. U martu, tačnije 26. marta, zvanično je objavljena, dok su već u avgustu serveri bili ugašeni. Iako je imala odlične likove iz već postojećih, ekstremno popularnih franšiza, ona prosto nije mogla da pronađe svoje mesto na tržištu.
Dawngate
Dawngate je bio MOBA naslov koji je razvila kompanija Waystone Games. Igra je donela nekoliko veoma zanimljivih inovacija u MOBA žanru, uključujući jedinstveni sistem napada na tornjeve i promene u mehanici napredovanja likova.
Ona je imala otvorenu betu od maja do novembra 2014. godine, međutim, već u beti je doneta odluka da ova igra nije ono što su očekivali da će biti i da je najbolje da je ugase. Tako su odlučili da će igra u potpunosti biti nedostupna i nepostojeća posle 90 dana.
Međutim, uprkos obećavajućem početku, Dawngate nije uspeo da se izdvoji iz mase drugih popularnih MOBA igara. Waystone Games je obustavio dalji razvoj Dawngate-a i zatvorio igru godine. Imala je veliki potencijal, ali prosto u tom periodu je postojao veliki broj sličnih MOBA igara i samo su određene igre uspele da se izbore. Čak ni inovativne funkcije nisu bile dovoljne.
Paragon
Paragon je bio MOBA naslov iz 2016. godine, koji je razvio Epic Games, poznat po popularnom Fortniteu. Igra je privukla pažnju zbog svoje impresivne grafike i zanimljivog dizajna likova. Međutim, Paragon nije uspeo da se izbori sa konkurencijom na prenatrpanoj MOBA sceni. Epic Games je zatvorio Paragon 2018. godine i umesto toga se fokusirao na dalji razvoj i podršku za Fortnite.
Možda Epic Games nije dovoljno verovao niti truda uložio u ovaj svoj projekat, pa iz tih razloga on nije zaživeo. Prosto nije bio dobar momenat. S obzirom na to da je ova igra zaživela kroz Paragon: The Overprime, koju je razvio severnokorejski studio Netmarble, novi nastavak je zaista dobilo neke dobre ocene, a videćemo koliko će da traje i da li će nadživeti svog prethodnika.
Iako su ovi eSportovi imali perspektivu i doneli neke inovacije u svoje žanrove, nisu uspeli da privuku dovoljno igrača i gledalaca da bi održali dugoročnu uspešnost. Konkurencija, nedostatak podrške i marketinga, kao i nedovoljno interesovanje publike, mogu biti neki od faktora koji su doprineli njihovom neuspehu. Ipak, eSport je dinamična industrija u kojoj se trendovi i preferencije stalno menjaju, pa je moguće da neki od ovih eSportova ili slični koncepti ponovno ožive i uspeju u budućnosti. Neuspeli eSportovi će se pojavljivati i na to je teško uticati, jer tržište je uvek nepredvidivo. Za nečiji neuspeh je zaslužna neoriginalnost, manjak marketinga ili možda prosto eSport nije odrađen kako bi trebalo da bude.