Kako se danas neguje eSport kultura
Nekada stereotipno, kao aktivnost tinejdžera, danas je igranje video-igara veliki posao. Korporacije i investitori su sada ubeđeni u samu veličinu i kupovnu moć publike eSporta i poslovne prilike koje okružuju industriju.
U stvari, predviđa se da će globalno tržište eSporta premašiti 1,5 milijardi američkih dolara do 2023. godine. Sa brzo rastućom publikom, rastućim profesionalnim ligama i takmičenjima, kao i zainteresovanim stranama koje aktivno rade na postavljanju održive budućnosti za sport, gledamo uspon novog unosnog tržišta. Pitamo se kako se danas neguje eSport kultura.
Kultura se odnosi na celokupno društveno nasleđe određene grupe ljudi. Pod navedeno spadaju naučeni obrasci mišljenja, osećanja, kao i delovanje grupe, zajednice i društva. S obzirom na to da pričamo o tome kako se danas neguje eSport kultura, moramo spomenuti i sledeće: „Kulturne karakteristike ili oblici života se uče, ali su često previše rasprostranjeni da bi se lako primetili iznutra“, i upravo to čini kulturu tako teškom za definisanje.
Zašto se neguje eSport kultura
Očigledno je da je definisanje kulture od velike važnosti za sve one koji se bave trgovinom i određenim vidom marketinga. To je ključ odnosa brendova prema potrošačima i vodi skoro svaku marketinšku odluku. Kada govorimo o kulturi u eSportu, kao i o tome kako se danas neguje eSport kultura, možemo naći mnogo sličnosti sa drugim oblastima, ali malo direktnih paralela. Uzmimo, na primer, kulturu u sportu – bez obzira na igru ili tim, svako ko radi u tom sistemu doprinosi sveobuhvatnoj kulturi industrije, bilo da to čini svesno ili ne.
Profesionalni sportski igrači su očigledno odgovorni za oblikovanje kulture s obzirom na njihovu ulogu lica industrije, ali navijači, gledaoci i biznis koji proizvodi sport (sponzori, oglašivači, medijske kompanije, sportske agencije, organizacije, menadžment, uprava i upravni organi, istraživači…) glavni su akteri.
Esport kultura – zanimljiv fenomen
Esport kultura je definitivno zanimljiv fenomen za analizu. Kao industrija koja je prvi put počela da pušta korene 70-ih godina prošlog veka, prilično se razlikuje od bilo koje druge sportske kulture zbog starosti, jedinstvenosti i demografskog sastava svojih igrača i gledalaca.
Kao i kod različitih tradicionalnih sportova, postoje značajne razlike između igara pod širokim okriljem eSporta – kultura League of Legends se razlikuje od kulture CS:GO ili Valorant-a.
Shvatanje da je eSport kultura fragmentirana, decentralizovana, pa čak i žestoko osporavana, predstavlja još jedan sloj složenosti sa kojim moraju da se nose svi učesnici i obožavaoci ove zabave. U suštini, šta možemo reći o eSport kulturi uopšte, što važi za većinu primera?
Esport kultura je počela da se neguje prvo sa integracijom vrhunskih muzičkih grupa u eSport turnire, striming platforme i naslove za igre, a sada sa ulaskom organizacija kao što je Roc Nation. Roc Nation Sports je, inače, agencija za upravljanje talentima sa punom uslugom koju je 2008. godine osnovao Jay-Z.
Pored toga, eSport kultura se neguje zahvaljujući najnovijim trendovima u tehnologiji, muzici, modi, zabavi. Na primer, animirana TV serija Arcane (zasnovana na RIOT Games’ League of Legends) dostigla je prvo mesto na Netflix-u u 50 zemalja. Glavni mejnstrim modni magazin ASOS najavio je trogodišnje partnerstvo sa londonskim eSport brendom Fnatic još u septembru 2021. godine. Ima li boljih primera od navedenih, kada govorimo o tome kako se danas neguje eSport kultura? Čini nam se da nema.
Ni škola nije izostala
Pored svega navedenog, eSport kultura se i te kako neguje i uz pomoć izgradnje uslova za samorazvoj (ili razvoj karijere) za studente igrače u kampusu. Stvaranjem zajednice fokusirane na eSport u školama, učenici mogu da povežu svoju strast sa svojim akademskim i ličnim ciljevima, stvarajući dobro negovano okruženje za učenike da uče, usavršavaju se i prihvate različite aspekte eSporta. Od turnira, timova, klubova do trenera, vođa timova i sponzora, ovi elementi unutar eSport zajednice će pomoći da se uspostavi strukturirani kanal za učenike da uče, rastu i razvijaju se.
Esport je u stanju da poboljša saradnju i prijateljstvo između učenika, stvarajući osećaj zajedništva. Za razliku od tradicionalnih sportova, eSport je inkluzivan za svakoga, bez obzira na pol, godine i fizičku snagu. Stoga omogućava svakom studentu, koji je zainteresovan za eSport, da se pridruži istoj zajednici kako bi sarađivao, povezivao se i angažovao sa drugim vršnjacima sličnog mišljenja i interesovanja.
Esport kultura i promene
Kultura je čudna stvar. Uvek se menja, uvek se razvija i često neizmerno zbunjuje one koji je posmatraju iznutra i spolja. Generalizacije će dobiti samo brendove – Fortnite je, npr. potpuno drugačija zver od, recimo, eSporta Farming Simulatora. Relativna mladost i brz rast eSporta znače da ljudi i organizacije, koje su uključene, u suštini formiraju kulturu industrije u realnom vremenu, namerno ili ne.
Baš kao što je eSport kultura od pre deset godina neprepoznatljiva u poređenju sa današnjom eSport kulturom, u narednih deset godina će se videti još veće promene, jer će industrija nastaviti da raste i da se razvija.
Jedini način da brendovi zaista imaju koristi od ovog rasta je da prođu dalje od generalizacija i zaista kopaju u ono što čini eSport kulturu jedinstvenom. Oni koji u tome uspeju, imaće dodatnu prednost da sami oblikuju deo eSport kulture.
Ukoliko ste raspoloženi da se priključite diskusiji o eSportu i kulturi, pridružite se Meridianovom discord kanalu i prvi saznajte sve novosti iz sveta eSporta!
Ukoliko vas ipak interesuje klađenje, posetite Meridianovu online kladionicu i ostvarite pravo na neke od najboljih kladioničarskih kvota u Srbiji!