Da li je eSport profitabilna industrija?
Prethodnih decenija je došlo do eksponencijalnog rasta tržišta eSporta i smatra se da je ova industrija sada premašila 1.5 milijardi dolara. Što je i te kako impresivno, s obzirom na to da su se takmičenja u video-igrama do pre nekoliko godina održavala u internet kafeima, a sada se ta takmičenja održavaju u velikim dvoranama.
Ne samo to, pored toga što se održavaju u velikom prostoru, u organizaciju takvih događaja je uključen veliki broj ljudi. Takva takmičenja predstavljaju jedan ozbiljan događaj koji zahteva značajne resurse i organizaciju.
Kao i kod svakog biznisa, tako i ovde, uvek se postavlja ono pitanje: da li je esport profitabilna industrija? Činjenica je da su mnogi imućni i poznati ljudi uložili u ovu industriju koja se konstantno razvija i proširuje, ali velikom broju ljudi i dalje nije jasno kako se ta industrija tačno finansira i da li je uopšte profitabilno postati deo te industrije.
U nastavku teksta ćemo probati da vam predočimo sve aspekte profitabilnosti eSporta i možda i razbiti neke predrasude koje vladaju o ovoj industriji.
Profitabilnost eSporta – ulazak u industriju
Kako bismo bolje sagledali profitabilnost ove industrije, za početak ćemo ugrubo predočiti same troškove za osnivanje tima i eSport organizacije.
Na ovo pitanje ne postoji univerzalan i jednostavan odgovor, jer inicijalni troškovi mogu zaista mnogo da variraju. Prvenstveno od toga da li će organizacija imati neki svoj poseban prostor za koji mora plaćati kiriju, koja ipak može mnogo da varira u zavisnosti od lokacije. Pored toga, troškovi zavise i od toga u kojoj će se igri tim takmičiti, koliko internacionalnih turnira će posetiti i slično. Hajde da kažemo da taj pravni i papirološki deo oko registracije organizacije nije neka velika stavka, ali sve ono što je zaista potrebno za tim i organizaciju, čiji je cilj da ostvaruje pobede na turnirima i širi se, e to je već neka druga priča.
Pored igrača, ponekad morate da imate i trenera, pa to značajno povećava stavku: plata. Ukoliko želite ozbiljno da se bavite ovim, potrebno je da pronađete igrače koji imaju iskustvo, znanje i već ostvarene neke rezultate, a cene plata mogu ići i do nekoliko stotina dolara. Ovo su, naravno, predočene cene koje vezujemo za Ameriku.
Zbog povećanja broja organizacija i kompetitivnog nadmetanja u želji za pridobijanjem istih tih igrača, njihove cene su skočile i upravo zbog toga su igrači postali veliki trošak. Pored toga, potrebne su vam i neke dodatne stvari, kao što je, npr. gaming oprema. Što znači da su početna ulaganja zaista velika, pre bilo kakvog ostvarivanja prihoda.
Kada oformite tim, moguće je da će tim tek za nekoliko meseci ostvariti prvu pobedu i prihod od pobede na turniru, a vi svaki mesec imate troškove. A pitanje je kada će doći prva sponzorstva, obožavaoci i prilika za ostvarivanje profita na bilo koji način.
Pored toga, ukoliko se radi o nekim internacionalnim turnirima ili turnirima koji su u drugom gradu, imate i dodatne troškove prevoza, smeštaja i slično.
Bez investitora i velikih ulaganja, nema smisla ni ulaziti u ovu industriju. Vrlo često, ovi timovi jedva sastavljaju kraj sa krajem i uspevaju koliko-toliko da se ne ugase, upravo zahvaljujući početnim ulaganjima.
Retki ostvare plus na kraju dana
Mnogi smatraju da su eSportovi bili u nekom balončiću, koji je pred pucanjem ili je već pukao. Smatra se da je za vreme pandemije, kada su svi bili zatvoreni u kućama, povećana posvećenost igranju igrica, proizvedeno više sadržaja, strimovano više sati, više vremena provedeno za uređajima u igranju igrica. Prosto, ljudi su imali više slobodnog vremena koje su preusmerili na igranje igrica i online eSportove.
Međutim, eSport industrija, organizacije i timovi izgubili su jedan veliki prihod, a to su upravo uživo takmičenja koja su finansijski prilično doprinosila svim elementima industrije.
Nakon toga, stvari se vraćaju u normalu i ljudi prosto to slobodno vreme manje provode uz ekrane, više izlaze iz kuće. Povećavaju se troškovi svake životne sfere i to je verovatno uticalo i na ovu industriju i na smanjenje njene profitabilnosti iako su se počeli održavati turniri. Troškovi koji su nastali tokom pandemije bili su veći od novih priliva.
Da li se od eSporta može zaraditi?
Ono što vrlo često dovodi timove i organizacije do bankrota jesu abnormalno velike plate igrača. Smatra se da su investitori i vlasnici ovih organizacija i timova očekivali veći i konstantan priliv novca, pa su zanemarili te velike plate i nastavljali sa tim visokim isplatama igrača koje su ih skupo koštale.
Kao i u svakom biznisu, u jednom momentu dođe do prezasićenja. Veliki broj organizacija, timova, igrača, nedovoljno turnira i visokih nagrada da svi oni ostvare profit. Ulaganja u ovu industriju su zaista velika i samo “veliki” timovi su uspeli da se izbore i ostvare profit.
Ukoliko i uspevaju da zarade, profit je uglavnom baziran na nekim dodatnim prihodima koji vrlo često nemaju veze samo sa eSportom.
Izdrživi izvori prihoda za eSport organizacije
Sve više se govori o tome kako samo mali broj eSport organizacija uspeva da ostvari prihod i veliki broj ljubitelja ove industrije je zabrinut za preživljavanje i opstanak svojih omiljenih timova.
Ono što održava pojedine eSport organizacije su prodaja merch-a i sponzorstva. Merch je odličan način da se ostvari prihod koji može da pokrije previsoke troškove vođenja tima i organizacije. Na taj način se i reklamira organizacija ili tim, povezuje se sa fanovima i to je prosto jedna win-win situacija. Ali, problem kod ovoga jeste što i dalje to ne stvara veliki prihod kojim bi oni mogli da upravljaju i funkcionišu na duže staze, kao što je to kod sportskih fanova. Ovaj prihod je više reinvestiranje u eSport tim i organizaciju, nego prihod.
Takođe, sponzorstva mogu da budu dobar način finansiranja i ostvarivanja prihoda, ali šanse da ovi prilivi budu veći od troškova su retki i mali broj organizacija se nađe u tim situacijama.
Zašto eSportovi ne mogu da kopiraju model prihoda tradicionalnih sportova?
Iako esportovi imaju veliku publiku, za razliku od tradicionalnih sportova, oni nemaju prihod od emitovanja kakav ostvaruju tradicionalni sportovi koji se prikazuju na nacionalnim frekvencijama i širom sveta.
Samim tim, čim je manje tržište, njihove šanse za sponzorstva globalnih kompanija su manje, manja je prodaja merch-a, a i zbog broja publike, prihodi od prodaja ulaznica za ovakve događaje su prosto manji. Iako postoji veliki broj turnira u eSportovima za koje se prodaju karte po visokim cenama i dalje je to neuporedivo sa tradicionalnim sportovima.
Najveći deo publike koji prati eSportove je upravo online, a monetizacija ovakvih događaja nije uvek moguća, niti bi gledanost i ispraćenost bile tolike da se mora plaćati. Veliki broj turnira i takmičenja se strimuje besplatno, pa se tu gubi mogućnost za stvaranje prihoda, dok tradicionalni sportski mečevi ostvaruju prihode od prodatih karata za utakmice i od prodaje prava na emitovanje.
Takođe, kao što smo već spomenuli, i u jednom i u drugo modelu prihoda su ključni sponzori. Kod eSporta veliki broj globalnih kompanija ne učestvuje kao sponzor zbog konfilkta oko godina igrača. Na primer kompanije koje proizvode alkohol su česti sponzori tradicionalnog sporta, dok u esportu to nije opcija.
Ovo značajno utiče upravo na raznolik model prihoda i ostvarivanje profitabilnosti kada posmatramo eSport i sport.
Tako da, kada bismo pogledali širu sliku, da, postoji mogućnost da eSport bude profitabilan. Međutim, to nimalo nije lako i uopšte nije česta situacija. Ulazak u ovu industriju je skup, zahteva velika početna ulaganja, a nema nikakve sigurnosti kada je u pitanju povrat tih investicija i sticanje profita. Ukoliko vas zanimaju eSportovi i slične teme, bacite pogled na Meridianov discord kanal, a ako svoju sreću želite da okušate u igricama online, tu je i Meridianov online kazino koji vam pruža veliki broj raznolikih igara na raspolaganje.